Muksujudo

Muksujudo

Muksujudo on Suomen Judoliiton kehittämä liikuntamuoto 5-7-vuotiaille lapsille. Muksujudo-ohjaajat ovat Muksujudo-ohjaajakoulutuksen käyneitä, liikunnasta kiinnostuneita ohjaajia. Muksujudon lähtökohtana on lapsen monipuolisen liikunnan tukeminen. Tavoitteena ei ole kehittää pelkästään lapsen liikunnallisia taitoja, vaan myös lapsen ajattelu- ja sosiaalisia taitoja.

Muksujudon yhtenä osa-alueena on omaan kehoon tutustuminen. Tavoitteena on, että lapsi oppii nimeämään kehon osat ja hallitsemaan kehonsa paikallaan ja liikkeessä. Muksujudon toisena osa- alueena ovat perusliikkeet. Perusliikkeet ovat taitoja, jota ihminen tarvitsee päivittäin liikkuessaan paikasta toiseen ja käsitellessään erilaisia välineitä. Perusliikkeiden osaaminen on pohja lajitaitojen oppimiselle.

Muksujudossa opetellaan myös judollisia taitoja, kuten vastustajan hallitseminen matossa, kaatumista ja muutamia heittoja. Judon avulla lapsi oppii kunnioittamaan muita ja toimimaan niin parin kanssa kuin ryhmässäkin. Jokainen judossa käyvä toimii yhteisesti sovittujen käyttäytymissääntöjen mukaisesti.

Tyypillinen harjoituksen rakenne:

  • Aloitusriviin järjestäytyminen, lyhyt keskittyminen (mokuso)
  • Alkulämmittely (Juoksua tai vauhdikas leikki)
  • Juomatauko (omista nimetyistä vesipulloista)
  • Ketteryys / taitoharjoittelua
  • Judon tekniikkaharjoittelu
  • Rauhallisempi loppujumppa (leikki tai harjoittelu)
  • Riviin järjestäytyminen ja lyhyt keskittyminen (mokuso)

Valmistautuminen harjoituksiin

Jotta harjoittelu olisi kaikille turvallista ja miellyttävää, niin  toivomme, että seuraavia ohjeita noudatetaan:

  • Jotta harjoituksista ei tarvitsisi poistua kesken, kannattaa käydä vessassa ennen tatamille tuloa.
  • Harjoituksessa pidetään tarvittaessa yhteinen juomatauko. Oman vesipullon voi varata tatamin reunalle.
  • Harjoituksiin tullaan puhtaassa judogissa (judopuvussa). Judohousujen alla käytetään lyhyitä alushousuja. Tytöt pitävät takin alla lyhythihaista t-paitaa.
  • Jalat on pestävä ennen harjoituksia ja pukuhuoneesta tatamille (judomatolle) siirryttäessä käytetään sandaaleja.
  • Sormien ja varpaiden kynsien on oltava lyhyet.
  • Kaikki korut, rannekkeet, kellot tms. pitää riisua ennen harjoituksia. Pienet korvakorut (”napit”) voidaan jättää paikoilleen, jos ne suojataan harjoituksen ajaksi esim. laastarilla tai teipillä.
  • Pitkät hiukset sidotaan kiinni. Kiinnikkeessä ei saa olla metallia tai muuta kovaa materiaalia.

Vyön solmiminen

Muksujudo esite

PDF-tiedostoMuksujudo vanhempien opas.pdf (3.4 MB)